W 1938 roku zdano sobie sprawę, iż przestarzały już czołg PzKpfw IV musi zostać zastąpiony przez nowocześniejszy sprzęt. Próbowano budować rozmaite prototypy, ale żaden z nich nie został wprowadzony do masowej produkcji. W roku 1941 Urząd Uzbrojenia Armii złożył zamówienie na prototyp nowego czołgu o masie 45 ton, uzbrojone w działo kaliber 88mm, który miał być gotowy do następnych urodzin Hitlera, czyli 20 kwietnia 1942 roku. Zajęła się tym firma Henschel, która wykorzystała koncepcje VK 3601 i innego czołgu oznaczonego symbolem VK 3001 (H). Końcowym produktem był VK4501 (H), gdzie litera H oznaczała firmę Henschel. Natomiast firma Porsche przygotowała własną konstrukcję czołgu o nazwie VK 4501 (Porsche).
Oba prototypy zaprezentowane w dniu urodzin Hitlera. Ostatecznie do produkcji wybrano firmę Henschel. Tak więc w sierpniu 1942 roku rozpoczęto produkcję nowego modelu czołgu oznaczonego symbolem PzKpfw VI Tiger Ausf. E (SdKfz 181). Czołg ten był produkowany od sierpnia 1942 do sierpnia 1944 roku. Istniały dwa warianty czołgu Tiger: wóz dowodzenia (Befehlspanzer Tiger) oraz Sturmtiger. Pierwszy był typowym czołgiem Tiger pozbawionym uzbrojenia głównego i wyposażonym w wyciągarkę, bez dźwigu. Drugi miał nową wieżę wyposażoną w wyrzutnię pocisków rakietowych model 61 kaliber 380 mm. Zbudowano ich jedynie 10 sztuk.
Czołg Tiger był zbyt skomplikowany i przez to trudny w produkcji, ale na swoje czasy był znakomitą konstrukcją z silną armatą i dobrym opancerzeniem. Jego wadą było zawieszenie składające się ze wzajemnie przekrywających się kół, które zatykały się błotem i kamieniami. Tiger posiadał dwa rodzaje gąsienic, do jazdy po grogach zakładano gąsienice o szerokości 51,5 cm, natomiast do jazdy w terenie lub walki o szerokości 71,5 cm, które poprawiały właściwości trakcyjne. Głównym uzbrojeniem PzKpfw VI Tiger stanowiła armata KwK kaliber 88 mm z zapasem amunicji 84 naboi oraz sprzężony z nią karabin maszynowy, który umieszczony został z prawej, przedniej części kadłuba z zapasem amunicji 5850 naboi. Pierwszą armią, która natknęła się na tygrysy była armia brytyjska. Było to w Tunezji.
Dane techniczne PzKpfw VI Tiger Ausf. E
Masa całkowita
|
55 000kg
|
Długość łącznie z lufą armaty |
8 240cm |
Długość kadłuba |
6 200cm |
Szerokość |
3 730cm |
Wysokość |
2 860cm |
Silnik |
12-cylindrowy Maybach HL 230 P45 o mocy 700 KM |
Prędkość |
38km/h |
Zasięg na drodze |
100km |
Zasięg w terenie |
60km |
Pokonywane przeszkody |
brody 1,2 m, wzniesienia 60 stopni, pionowe ściany 0,79m, rowy 1,8 m |
Załoga |
4 osoby |
Uzbrojenie |
armata KwK kaliber 88 mm 2x MG34 (7,92 mm) |
Grubość pancerza |
25 – 110 mm |