W 1935 roku Urząd Uzbrojenia Armii złożył w firmach Man, Daimler-Benz, Krupp oraz Rheinmetall-Borsig zamówienie na prototyp nowej wersji czołgu, uzbrojonego w armatę o kalibrze 37mm. Po przeprowadzonych próbach z wszystkimi prototypami ostatecznie do produkcji wybrano wersję firmy Deimler-Benz. Pierwsze modele wyprodukowane takie jak PzKpfw III Ausf. A, PzKpfw III Ausf. B i PzKpfw III Ausf. C różniły się zawieszeniem. We wrześniu 1939 roku pojazd ten został formalnie przyjęty na uzbrojenie Wehrmachtu. PzKpfw III został po raz pierwszy użyty bojowo w czasie kampanii przeciwko Polsce w 1939 roku.
Kolejnym modelem był PzKpfw III Ausf. D, który miał grubszy pancerz i zmodyfikowaną kopułkę i PzKpfw III Ausf. F z ulepszonym silnikiem i jedynie sześć kół jezdnych.
W 1939 roku zapadła decyzja na kontynuowanie produkcji ale z modelem wyposażonym w armatę kalibru 50mm. Po nim produkowano wersję PzKpfw III Ausf. G z podobnym uzbrojeniem, ale mocniejszym silnikiem. Wersja PzKpfw III Ausf. H miała szersze gąsienice i wiele innych ważnych ulepszeń. Armatę KwK 39 L/60 o dłuższej lufie i większej prędkości wylotowej pocisku zainstalowano w czołgu PzKpfw III Ausf. J. Następny model PzKpfw III Ausf. L miał grubszy pancerz, przez co zwiększyła się jego masa do ponad 22 ton, to prawie o 50% więcej niż masa wyjściowego prototypu. Produkcję PzKpfw III ostatecznie zakończono w sierpniu 1943 roku.
Dane techniczne PzKpfw III Ausf. N
Masa całkowita
|
22 tony
|
Długość łącznie z lufą armaty |
6,41m |
Długość kadłuba |
5,52m |
Szerokość |
2,95m |
Wysokość |
2,50m |
Silnik |
dwunastocylindrowy, benzynowy Maybach HL 120 TRM o mocy 104 KW |
Prędkość |
40km/h |
Zasięg na drodze |
175km |
Pokonywane przeszkody |
brody 0,8m, wzniesienia 60 stopni, pionowe ściany 0,6m, rowy 2,59m |
Załoga |
5 osób |
Uzbrojenie |
75 mm KwK 37 L/24, 2x MG34 (7,92 mm) |
Grubość pancerza |
16-37mm |