W odpowiedzi na radziecki czołg średni T-34, we wrześniu 1942 roku zostały ukończone pierwsze prototypy nowego czołgu, nazwanego Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171). Pierwsze modele opuściły zakłady MAN dwa miesiące później. Dalej produkcją czołgu zajęły się firmy Daimler-Benz, a w 1943 roku także zakłady Henschel i Niedersachen. W planach było wyprodukowanie 600 czołgów miesięcznie, ale bombardowania alianckie spowodowały, że produkowano ich tylko 330. Do początku 1945 roku zbudowano 4800 egzemplarzy tego czołgu. Wprowadzony szybko do produkcji PzKpfw V Panther nie przeszedł odpowiednich prób, dlatego dość szybko ujawniły się liczne wady tego sprzętu, przez co spadło zaufanie załóg do tego wozu.
Pierwsze modele oznaczono PzKpfw V Ausf. A i były to pojazdy testowe. Wersje B i C nigdy nie wprowadzono do produkcji. Ostatnią wersją był PzKpfw V Ausf. G. Czołg ten produkowany był również jako wóz obserwacyjny (Beobachtungspanzer Panther), czołg ewakuacyjno-remontowy, niszczyciel czołgów Jagdpanther, a także wóz dowodzenia (Befehlspanzer Panther). Główne uzbrojenie PzKpfw V Panther stanowiła armata kaliber 75mm z długą lufą i zapasem amunicji 79 naboi, a także 2 karabiny maszynowe MG34 kaliber 7,92mm z zapasem amunicji 4200 naboi. Czołg ten został użyty po raz pierwszy w boju pod Kurskiem w czerwcu 1943 roku. Później wykorzystywany był na wszystkich frontach II wojny światowej. Z biegiem czasu poradzono sobie z wszystkimi problemami mechanicznymi, a PzKpfw V Panther uznany został za najlepszy czołg II wojny światowej.
Dane techniczne PzKpfw V Ausf. A
Masa całkowita
|
45 500 kg
|
Długość łącznie z lufą armaty |
8 860 mm |
Długość kadłuba |
6 880 mm |
Szerokość |
3 430 mm |
Wysokość |
3 100 mm |
Silnik |
12-cylindrowy Maybach HL 230 P 30 o mocy 700 KM |
Prędkość |
46km/h |
Zasięg na drodze |
177km |
Pokonywane przeszkody |
brody 1,70 m, wzniesienia 60 stopni, pionowe ściany 0,91m, rowy 1,91 m |
Załoga |
4 osoby |
Uzbrojenie |
armata 7,5 cm KwK 42 L/70 kalibru 75 mm, 2x MG34 (7,92 mm) |
Grubość pancerza |
przód: 65-80 mm, wieża bok: 45mm, wieża przód 110 mm, boki kadłuba 40 mm |
dodaj komentarz »