W 1934 roku Urząd Uzbrojenia Armii zgłosił zapotrzebowanie na nowy pojazd, który stanowić miał wyposażenie w każdym niemieckim batalionie czołgów. Do kontraktu przystąpiły trzy firmy. Rheinmetall-Borsig z przygotowanym prototypem VK 2001, firma MAN przedstawiając prototyp VK 2002 oraz Krupp, który przedstawił prototyp VK 2001. Ostatecznie odpowiedzialność za powstanie pojazdu powierzono firmie Krupp. produkcję czołgu rozpoczęto w zakładach Krupp-Grusonwerke w Magdeburgu, a oznaczono go nazwą PzKpfw IV Ausf. A lub SdKfz 161. PzKpfw IV wyróżniał się tym, że produkowano go przez całą II wojnę światową. Czołgi te stanowiły trzon niemieckich dywizji pancernych. Model ten uzbrojony był w krótkolufową armatę kalibru 75mm i zapas amunicji 122 naboje, a także sprzężony z nią karabin maszynowy kaliber 7,92mm z zapasem amunicji 3000 naboi. Grubość pancerza wynosiła 20mm na wierzy, a na kadłubie 14,5mm. masa całkowita czołgu wynosiła 17 300 kg.
Następnym modelem był PzKpfw IV Ausf. B z grubszym już pancerzem 30mm i 20mm, a także z mocniejszym silnikiem Maybach HL 120 TR o mocy 265 KM pozwalającym na zwiększenie prędkości do 35km/h oraz innymi ulepszeniami, w wyniku których masa czołgu wzrosła do 17 700 kg. Z kadłuba usunięty został karabin maszynowy i zastąpiono go szczeliną obserwacyjną. Kolejnym modelem był PzKpfwIV Ausf. C z mocniejszym silnikiem Maybach HL 120 TRM, dzięki któremu prędkość wzrosła do 42km/h. W miarę wzrostu zagrożenie ze strony nieprzyjacielskich broni przeciwpancernych zwiększona została grubość pancerza i montowano nowe uzbrojenie tak też było w modelu PzKpfw IV Ausf. D, gdzie zaczęto montować dodatkowe płyty pancerne grubości 20 mm, chroniące kadłub. Masa całkowita czołgu wzrosła wówczas do 20 000 kg. Model PzKpfw IV Ausf. E, produkowany był od września 1940 roku do kwietnia 1941 roku. W modelu tym zmodyfikowano wieżę, a opancerzenie czoła kadłuba grubości 30 mm mogło być dodatkowo wzmocnione płytami o grubości 30 mm. wymieniono gąsienice oraz wieżyczkę obserwacyjną. Masa czołgu wzrosła do 21 000 kg.
Kolejny model PzKpfw IV Ausf. F posiadał silniejsze opancerzenie, które wynosiło 60mm wierzy i 30mm pancerza bocznego. Zmianie uległo także uzbrojenie czołgu o długolufowe działa 75 mm KwK 40 L/43. Masa całkowita czołgu wzrosła do 22 300 kg. W modelu PzKpfw IV Ausf. G zmianie uległ hamulec wylotowy na dwukomorowy, a także zlikwidowano szczeliny obserwacyjne. Model PzKpfw IV Ausf. H wyposażony został w nową skrzynię biegów, a grubość pancerza wzrosła do 80mm. Masa czołgu wzrosła do 26 000 kg, a co z tym idzie spadła prędkość pojazdu do 38 km/h. Ostatnim produkowanym modelem był PzKpfw IV Ausf. J i pojawił się w marcu 1941 roku. Czołgi te brały udział w kampanii wrześniowej, kampanii francuskiej, a także w początkowej fazie operacji Barbarossa. Łącznie wyprodukowano ok. 9000 egzemplarzy czołgu PzKpfw IV.
Dane techniczne PzKpfw IV Ausf. H
Masa całkowita
|
25 000kg
|
Długość |
5 890 |
Szerokość |
3 290 |
Wysokość |
2 680 |
Silnik |
Maybach HL 120 TR 224 KW |
Prędkość |
38km/h |
Zasięg na drodze |
200km |
Pokonywane przeszkody |
brody 1,0 m, wzniesienia 60 stopni, pionowe ściany 0,6m, rowy 2,20 m |
Załoga |
5 osób |
Uzbrojenie |
75 mm KwK 37 L/24, 1x MG34 (7,92 mm) |
Grubość pancerza |
14,5-20mm |
1 komentarzy - pokaż »
dodaj komentarz »