PzKPfw I Ausf. B był dwuosobowym lekkim czołgiem zaprojektowanym oraz produkowanym w tajemnicy ze względu na postanowienia Traktatu Wersalskiego zabraniające Niemcom jakichkolwiek zbrojeń. Początkowo opracowywany był jako ciągnik rolniczy i nosił nazwę LaS 100 Landwirtschaftlicher Schlepper. Prototypy czołgu zostały zamówione u trzech producentów: Fredrich Krupp AG z Essen, Henschel und Sohn AG z Kassel i Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg (MAN) z Norymbergi. Wiosną 1935 roku prototypy tego czołgu zostają przedstawione komisji wojskowej. Do produkcji seryjnej wybrano podwozie firmy MAN, kadłub opracowały zakłady Daimler-Benz AG.
Czołgi te jednak miały wiele wad konstrukcyjnych między innymi zbyt mały silnik Krupp-a M305 o mocy 57KM. W roku 1935 silnik uległ modernizacji zastąpiono go silnikiem Maybach-a NL38 TR o mocy 100 KM, ale i ta zmiana niosła za sobą wiele przeróbek konstrukcyjnych tego pojazdu jak zwiększenie długości kadłuba o 40 cm oraz wiele innych zmian podwozia m.in. zamontowanie dodatkowych par kół nośnych, zmianę mocowania koła napinającego i dodanie dodatkowych kół podtrzymujących oraz zmianę wyprowadzenia i zamocowania tłumików. Tak przerobiony czołg oznaczono nazwą PzKpfw I Ausf. B. Od 1935 do 1937 roku produkcją tego wozu zajmowały się zakłady Henschel i Krupp-Gruson, a w roku 1936 także zakłady MAN i Wegman. Czołgi PzKPfw I Ausf. B miały numery fabryczne od 10478 do 15000 oraz od 15201 do 16500. Czołgi te zostały po raz pierwszy użyte w walce w hiszpańskiej wojnie domowej. W momencie inwazji na Polskę w 1939r aż 1445 tych pojazdów było w służbie. Zrozumiano jednak wtedy, że nie nadają się one do użycia w pierwszej linii walki ze względu na małą siłę ognia i słabe opancerzenie. Pod koniec 1941r PzKPfw I został wycofany ze służby liniowej.
Dane techniczne
Masa całkowita
|
5900 kg
|
Długość |
4420 mm |
Szerokość |
2060 mm |
Wysokość |
1720 mm |
Silnik |
Maybach NL38 TR o mocy 100 KM |
Prędkość |
40 km/h |
Zasięg na drodze |
170 km |
Zasięg w terenie |
115 km |
Załoga |
2 osoby |
Uzbrojenie |
2 karabiny maszynowe MG-13 7,92 mm |
Grubość pancerza |
od 6 do 13 mm |
dodaj komentarz »