W 1941 roku Adolf Hitler przedstawił wstępne założenia dla superciężkiego czołgu. Według niego czołg taki posiadać powinien bardzo silne opancerzenie o grubości od 180 mm do 200 mm, a uzbrojony miał zostać w armatę kalibru 128 mm lub 150 mm umieszczoną w wieży lub działa szturmowego uzbrojonego w armatę o kalibrze 180 mm. Realizacją tego projektu zajął się znany już ze swych dokonań profesor Ferdinand Porsche. 8 czerwca podczas narady w Berlinie została podjęta decyzja w sprawie realizacji prac konstrukcyjnych nad tym czołgiem. Ustalono, że za sprawę techniczną projektu odpowiedzialny będzie profesor Porsche, a za sprawy związane z uruchomieniem produkcji tego giganta zostanie ówczesny minister uzbrojenia Albert Speer. I tak rozpoczęły się prace konstrukcyjne nad nowym typem superciężkiego czołgu Typ 205 "Maus", którego początkowa nazwa brzmiała Mamut.
Produkcja kadłuba i wieży przypadła firmie Krupp, firma Siemens-Schuckert odpowiedzialna była za produkcję silników elektrycznych (generatorów), zaś produkcją podwozia dla tego czołgu zajęła się fabryka Śkody. Za wyposażenie i montaż końcowy odpowiedzialne były zakłady Altmarkische Kettenfabrik. Czołg posiadał napęd spalinowo-elektryczny. Silnik spalinowy Daimler-Benz MB 509, dwunastocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą z wtryskiem paliwa o mocy 795 kw (1080 KM) o pojemności skokowej 44540 cm3 służył do napędzania generatorów prądotwórczych, które dostarczały energie do dwóch silników elektrycznych napędzających czołg. Jednak zastosowanie tego typu silnika przyniosło konieczność dokonania kilku zmian w konstrukcji kadłuba czołgu oraz zmodyfikowanie połączenia silnika z generatorem wytwarzającym prąd.
Uzbrojenie czołgu składało się z armaty 12,8 cm KwK 44 L/55 kalibru 128 mm, a także z zamontowanej w wieży armaty 7,5 cm KwK L/36 kalibru 75 mm oraz dwa karabiny maszynowe Rheinmetall-Borsig MG 34 kalibru 7,92 mm. W lutym 1943 roku przebywający w Berlinie profesor Porsche zaproponował, aby oprócz posiadającego już uzbrojenia czołg powinien zostać wyposażony w miotacz płomieni z mieszanką zapalającą. Jednak podczas jednej z narad dotyczących tego czołgu wszystkie firmy biorące udział w pracach nad tym pojazdem wyraziły sprzeciw co do pomysłu profesora Porsche. Sprawa była prosta, zamontowanie miotacza płomieni spowodowałoby wzrost masy czołgu o 4900 kg, a w tym wypadku masa czołgu wynosiłaby 179.300 kg.
W sierpniu 1943 roku zapadła decyzja o zbudowaniu drugiego prototypu czołgu o nazwie Typ 205/2. Od 24 grudnia oba projekty przechodzą szereg testów, między innymi w Boblingen, gdzie odbywają się próby terenowe tych pojazdów. Prawdopodobnie w 1944 roku trwały prace nad trzecim prototypem tego czołgu, jednak nie ma na ten temat zbyt wielu informacji. Pod koniec 1944 roku z rozkazu samego Fuhrera zaprzestano wszelkich dalszych prac konstrukcyjnych nad prototypem tego superciężkiego czołgu. Pozwolę sobie dodać iż ogromne problemy z surowcami niezbędnymi w produkcji tego pojazdu spowodowało, że wyprodukowanie nawet kilku egzemplarzy tego czołgu stało się bardzo problematyczne.
Dane techniczne
Masa całkowita
|
180.000 kg
|
Długość |
10900 mm |
Szerokość |
3670 mm |
Wysokość |
3630 mm |
Prześwit |
570 mm |
Prędkość maks. na drodze |
20 km/h |
Zasięg na drodze |
186 km |
Zasięg w terenie |
68 km |
Załoga |
6 osób |
Grubość pancerza |
40 do 240 mm |
Pokonywanie przeszkód |
170 cm brody, wzniesienia do 45 st. |
Zużycie paliwa na 100 km |
1400 dm3 na drodze, 3800 dm3 w terenie |
Nacisk na grunt |
1,31 kg/cm2 |
Uzbrojenie |
armata 12,8 cm KwK 44 L/55 kalibru 128 mm, armata 7,5 cm KwK L/36 kalibru 75 mm, 2x KM Rheinmetall-Borsig MG 34 kalibru 7,92 mm. |
2 komentarzy - pokaż »