Siły zbrojne » Wehrmacht » Uzbrojenie » Jagdpanzer IV



Jagdpanzer niemiecki niszczyciel czołgów z okresu II wojny światowej. Został zaprojektowany w celu zwalczania wrogich czołgów oraz wsparcia piechoty. Jego produkcja rozpoczęła się w 1944 roku. W miarę jak konflikt się zaostrzał, niemieckie dowództwo dostrzegło potrzebę stworzenia efektywnych niszczycieli czołgów, które mogłyby stawić czoła rosnącej liczbie alianckich pojazdów opancerzonych. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie rozpoczęto prace nad nowymi konstrukcjami.

Prace nad Jagdpanzer IV rozpoczęły się w 1943 roku. Głównym projektantem był Ferdinand Porsche, a w produkcji zaangażowane były różne niemieckie firmy. W wyniku decyzji o uproszczeniu konstrukcji, Jagdpanzer IV charakteryzował się niskim profilem i skośnym opancerzeniem, co zwiększało jego odporność na ostrzał. Napędzany był silnikiem wysokoprężnym, co było standardem w wielu niemieckich pojazdach opancerzonych tamtego okresu. Wykorzystywał silnik Maybach HL 120 TRM, który był silnikiem o mocy 300 KM (około 220 kW). Silnik ten miał osiem cylindrów w układzie V. Był silnikiem chłodzonym cieczą, co zapewniało lepsze osiągi i stabilność pracy w różnych warunkach. Dzięki zastosowanemu silnikowi, Jagdpanzer IV osiągał prędkość maksymalną w granicach 40 km/h na drodze i około 18 km/h w terenie. Zasięg operacyjny tego pojazdu wynosił około 200 km, co pozwalało na przeprowadzenie dłuższych operacji bez konieczności częstego tankowania. Silnik Maybach HL 120 TRM był ceniony za swoją niezawodność i wydajność, co miało duże znaczenie na polu bitwy, gdzie mobilność i zdolność do szybkiej reakcji były kluczowe. Niska masa i prostota konstrukcji umożliwiły szybkie wytwarzanie pojazdów. Do końca wojny wyprodukowano kilka tysięcy egzemplarzy tego pojazdu.

Jagdpanzer IV był uzbrojony w działo kal. 75 mm, które miało dużą siłę ognia i było w stanie skutecznie zwalczać alianckie czołgi oraz 1-2 karabiny maszynowe MG 42 kal. 7,92 mm. W późniejszych wersjach zastosowano także działo kal. 105 mm. Używany na różnych frontach, w tym na froncie wschodnim i zachodnim. Dzięki swojemu opancerzeniu i sile ognia, pojazd zyskał reputację skutecznego niszczyciela czołgów.

W miarę postępu wojny i zmieniającej się sytuacji na froncie, Jagdpanzer IV stał się coraz mniej skuteczny wobec nowych, lepiej opancerzonych alianckich czołgów. Mimo to, jego produkcja trwała aż do końca wojny w 1945 roku.

Jagdpanzer IV pozostaje jednym z ważniejszych pojazdów pancernych II wojny światowej, symbolizującym niemiecką inżynierię wojskową i adaptację do zmieniających się warunków bitewnych. Jego projekt i produkcja miały istotny wpływ na rozwój niszczycieli czołgów w późniejszych latach.

Dane techniczne Jagdpanzer IV

Masa całkowita
25 ton
Długość 6,85 m
Szerokość 3,17 m
Wysokość 1,85 m (Jagdpanzer IV L/48, L/70 (V))2,35 m (L/70 (A))25 t (Jagdpanzer IV L/48)25,8 (L/70 (V))
Silnik 12-cylindrowy V silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM (221 kW)
Prędkość 40 km/h (po drodze), 18 km/h (w terenie)
Zasięg na drodze 200 km (po drodze), 130 km (w terenie)
Pokonywane przeszkody brody 1 m, pionowe ściany 0,6 m, rowy 2,2 m
Załoga 4 osoby (kierowca, dowódca, celowniczy, ładowniczy)
Uzbrojenie armata przeciwpancerna 75 mm PaK 40 L/43 lub L/48 (zapas amunicji – 79 szt.)(Jagdpanzer IV) 75mm PaK 42 L/70 (zapas amunicji – 55-60 szt.) (Jagdpanzer IV L/70),1-2 karabiny maszynowe MG 42 kal. 7,92 mm (zapas amunicji – 1200 szt.)
Grubość pancerza 10 – 60 mm (Jagdpanzer IV L/48) 10 – 80 mm (L/70)
autor wpisu
(15 znaków)
treść wpisu
(1000 znaków)
email
nie będzie widoczny na stronie
NOWOŚCI WYDAWNICZE
Armia krajowa na Wołyniu
Krwawy dar Stalina
Ksiądz z Dachau
Mroczne sekrety II Wojny światowej
Ostatnie tajemnice nazistów
Sowieckie tajemnice II Wojny światowej
Wojenny pamiętnik
Copyright © 2006-2025 Vaterland.pl