W 1941 roku czołg lekki PzKpfw II uznano za przestarzały, jednak wartościowe były nadal linie produkcyjne dla podwozia, dlatego wykorzystano okazję i przekształcono go w Panzerjagera. Marder II (niem.- kuna) miał dwie główne wersje. Pierwszą była konstrukcja oparta na podwoziu czołgów PzKpfw II (wersje Ausf.A-C wycofane ze służby oraz nowo budowane wersje Ausf.F), na których zamontowano armatę przeciwpancerną 7,5 cm PaK 40 kalibru 75 mm z zapasem 37 pocisków. Druga wersja bazowała na podwoziu czołgu PzKpfw II Ausf.D/E z zawieszeniem Christiego na którym zamontowano armatę 7,62 cm PaK 36(r) kalibru 76,2 mm z zapasem 30 pocisków. Armata 7,5 cm PaK 40 miała swobodę ruchu 32° w lewą stronę i 25° w prawo oraz od –8° do +10° w pionie a 7,62mm PaK 36(r) mogła przemieszczać się 25° w lewo i prawo oraz od –5° do +16° w pionie. Armata ta zostala umieszczona za pancerną osloną grubości 10mm. Silnik przesunięto do tyłu, dla właściwego rozmieszczenia ciężaru.
Marder II był produkowany do 1944 roku i wyprodukowano 1217 sztuk tego pojazdu. Byl on niedużą, skuteczną bronią, którego armata była w stanie unieszkodliwić każdy czołg przeciwnika. Nie mógł jedynie pokonać superciężkiego czołgu radzieckiego IS-2. Mardery II można było spotkać wszędzie tam gdzie walczyły wojska niemieckie, choć w większości wysyłano je na front wschodni. W 1944 roku produkcję Maraderów II przerwano, choć prace rozwojowe nad tym typem trwały nadal. Pod koniec wojny niektóre z nich zostały wyposażone w detektory podczerwieni w celu atakowania w nocy.
Dane techniczne Marder II Ausf.F
Masa całkowita
|
11 ton
|
Długość |
6,38 m |
Szerokość |
2,28 m |
Wysokość |
2,20 |
Silnik |
silnik benzynowy Maybach HL62 TRM o mocy 140 KM |
Maksymalna prędkość |
40 km/h |
Zasięg |
190 km |
Pokonywane przeszkody |
brody-0,9m, wzniesienia- 57%, pionowe ściany- 0,42m, rowy- 1,8m |
Załoga |
3 lub 4 osoby |
Uzbrojenie |
armata przeciwpancerna PaK 40 kalibru 75mm, karabin maszynowy MG34 lub podwozie Ausf F PaK 36 kalibru 76,2mm, karabin maszynowy MG 34 |