Technicy niemieccy prowadzili badania nad powstaniem niszczyciela czołgów praktycznie od początku wybuchu II wojny światowej. Co zadecydowało o przyspieszeniu prac oraz o powstaniu Jadpanther? Odpowiedzi są proste. Koszty, oraz straty na frontach. Wyprodukowanie niszczyciela czołgów było tańsze od budowy czołgu. Do budowy niszczyciela Jadpanther wykorzystano podwozie czołgu Pzkpfw V czyli czołgu Pantera. Pierwszym producentem były zakłady zbrojeniowe Krupa w Essen. Od stycznia 1943 roku produkcja została przejęta przez zakłady Daimler- Benz. Nad losami tego pojazdu zadecydowały bombardowania alianckich samolotów, niszczących zakłady przemysłowe, które produkowały te pojazdy. Pomimo to Jadpanther są uważane za jedne z najlepszych niszczycieli czołgów w historii. Zbudowano łącznie od 380 do 425 egzemplarzy tego pojazdu. Historia tego pojazdu nie kończy się wraz z końcem wojny. Te pojazdy, które zostały przejęte przez armie państw alianckich posłużyły za modele dla kolejnych generacji alianckich niszczycieli czołgów.
Dane techniczne Jagdpanther(SDKFZ 173)
Masa całkowita
|
45500 kg
|
Długość |
986 cm w tym kadłub 687 cm |
Szerokość |
342 cm |
Wysokość |
272 cm |
Silnik |
12 cylindrowy Maybach o numerze HL 230 P30 o mocy 700 KM |
Prędkość |
46 km/h na drodze, 24km/h w terenie |
Zasięg |
na drodze 210 do 250 km, w terenie od 100 do 140 km |
Załoga |
5 osób |
Uzbrojenie |
armata kal 88 mm PaK 43/3L/71 (60 nabojów), karabin maszynowy 7, 92 mm MG 34 (600 nabojów) |
Grubość pancerza |
przód kadłuba 60 mm, boki oraz tył pojazdu 40 mm, przód nadbudówki 80 mm, boki 50 mm, tył 40 mm |
dodaj komentarz »