Mosty w Tczewie
Jadąc drogą DK 91 z Łodzi do Trójmiasta, 25 kilometrów przed Gdańskiem mijamy miasteczko Tczew. Warto zatrzymać się w tej miejscowości na dłuższą chwilę i zobaczyć mosty: drogowy oraz kolejowy . Dotarcie do nich może przysporzyć trochę kłopotów, ale nie powinno to odstraszyć poszukiwaczy. GPS, internet oraz życzliwość mieszkańców i odrobina orientacji w terenie wystarczy by nasza wędrówka została uwieńczona sukcesem.
Historia mostów w Tczewie (drogowy zwany Lisewskim) jest bardzo ciekawa i każdy miłośnik historii powinien ją poznać. Obiekty odegrały bardzo ważną rolę w Kampanii Wrześniowej 1939r. Opis walk o mosty w Tczewie w następnym artykule.
Most drogowo- kolejowy został zbudowany w latach 1851-1857. Liczył 837 metrów długości i owym czasie był najdłuższym mostem Europy. W 1912 roku most wydłużono o 245 m., przez dobudowanie trzech przęseł. Jego projektantem był Carl Lentz. Obiekt ten posiadał jeden tor kolejowy, po którego obu stronach biegły jezdnie dla ruchu kołowego oraz chodniki dla pieszych znajdujące się na zewnątrz kratowych ścian mostu. W chwili obecnej jest to tylko most drogowy, zamknięty jednak dla ruchu. Przęsła oparto na filarach zwieńczonych wieżami z żółtej cegły utrzymanymi w stylu angielskim. Do dnia dzisiejszego przetrwały tylko cztery wieże. Monumentalny charakter mostu podkreślały również przyczółki wykonane z żółtej cegły, zwieńczone bramami portalowymi z prostokątnymi wieżami (nie zachowały się, do dnia dzisiejszego). Na portalach umiejscowiono duże płaskorzeźby.
Od strony Tczewa przedstawiała ona scenkę z otwarcia mostu przez Wilhelma IV (taki fakt nigdy nie miał miejsca) a od strony Malborka motyw związany z podbojem Litwy przez Krzyżaków. W 1929 roku władze polskie usunęły płaskorzeźby. 1 września 1939 roku Wojsko Polskie wysadziło most podczas próby opanowania go przez Niemców. Obiekt został odbudowany dopiero 1958 roku.
W latach 1888-1891 wybudowano drugi most w odległości 40 metrów od pierwszego. Był on tylko i wyłącznie przeznaczony dla kolei i posiadał dwa tory kolejowe. Składał się z sześciu 129 metrowych belek, skonstruowanych jako łukowe dźwigary. Jego projektantem był Johan Schwedler. W 1912 roku również ten most został wydłużony. Wydłużenie obydwu mostów było związane ze zmianami koryta Wisły. 1 września 1939 roku fragment mostu został wysadzony przez Wojsko Polskie. Niemcy odbudowali go 1940, zaś 8 marca 1945 zniszczyli niemal całkowicie. W 1958 został odbudowany i oddany do użytku.
W 2004 tczewskie mosty zostały uznane przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (do tego zacnego grona zalicza się między innymi: Wieża Eiffla, Statua Wolności).
Wielu czytelników może nurtować pytanie: co takie fascynującego jest w omawianych mostach? Jednym z powodów jest czas ataku na obiekty. Otóż nastąpił on 11 minut wcześniej niż na Westerplatte. Więcej w artykule „Walki o mosty w Tczewie”, który ukaże się niebawem.
1 komentarzy - pokaż »